„Любовта има право да заяви високо съществуването си и да настоява да бъде разглеждана в друга светлина, която да отговаря на новото духовно развитие. Така „любовната душа“ на света ще бъде отново отключена за радостен живот и ще има право на ново утвърждение на жизнената си святост.“
Кирил Кръстев

Кирил КръстевКирил Кръстев

Кирил Кръстев

Албум

Кирил Кръстев

Кирил Василев Кръстев е роден на 1.01.1904 г. в с. Баня (Кортенски бани), Сливенска област. Баща му Васил Кръстев е фелдшер, по-късно – известен книжар в Ямбол. Месеци след раждането на Кирил семейството се мести в Карнобат, където остава до 1916 г., там той завършва основното си училище. През 1916 г. се местят в Ямбол. В периода 1916–1922 г. Кирил Кръстев учи в Ямбол в прогимназия „Св. св. Кирил и Методий“ и в Народното държавно педагогическо училище. През 1922 г. заминава за София. Записва се в Историко-философския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и учи при преподаватели като Иван Саръилиев, Иван Георгов и Спиридон Казанджиев (1923–1925). През август 1924 г. се връща в Ямбол, тъй като родителите му отпътуват за Виена за лечение на бащата. Заедно със сестра си Петя се грижи за книжарницата. Работи като организатор и лектор в Народния университет към читалище „Съгласие“ в Ямбол и като редовен сътрудник на в. „Тракиец“. През същата година под влияние на Асен Златаров се записва да следва във Физико-математическия факултет на Софийския университет и завършва естествени науки (1930).

През 1931–1945 г. работи като гимназиален учител в Смесената гимназия в Никопол (където е и директор), в Русенската мъжка гимназия, в Плевенската държавна мъжка гимназия и във Втора мъжка гимназия в София, където с прекъсвания остава от 1933 до 1945 г. Участва в създаването на Клуб 39, преименуван на „Септември“ (1939). В този период чете сказки в Плевен, Ловеч и София. Награден е от фонд „Социално и културно подпомагане“ към Просветното министерство със стипендия за литературна и научна работа. През 1938 г. е изпратен да специализира живопис в Париж, от там през май 1939 г. заминава за Швейцария и Италия, като стига и до Мюнхен, Виена и Будапеща.

През 1941 г. става член на Съюза на българските писатели. Между 1941 и 1944 г. редактира в. „Просветно единство“ (орган на учителското дружество „Просветен съюз“, чийто секретар е), участва в авторството на учебници. От 1942 г. е редактор (заедно с Любен Мелнишки и Дончо Славчев) на сп. „Земя и хора“. През 1943 г. участва в журито за присъждане на Националните литературни награди (заедно с Никола Г. Данчов, Людмил Стоянов и Николай Дончев). През 1945 г. е уволнен като учител, със забрана за заемане на длъжността поради участието си в ръководството на казионния „Просветен съюз“, заменил през 1934 г. разтурения от правителството на Кимон Георгиев Български учителски съюз. На следващата година е евакуиран на гара Плачковци за експлоатация на каменовъглена мина „Царица Елеонора“ („Кръстец“) – относително мека мярка срещу него, тъй като заместник-директор на мината е архитектът и поет Николай Марангозов, съпруг на сестра му Петя Кръстева. През 1950 г. остава безработен. Година по-късно е реабилитиран от Министерството на народната просвета.

През 1953 г. става член на Съюза на българските художници, секция „Критика“. От 1952 до 1961 г. работи в Българската академия на науките към Отделението за езикознание, литературознание и изкуствознание. През 1953–1957 г. участва в множество експедиции и изследователски командировки – в Трявна, Родопите, Добруджа, Странджа, Казанлък, Габрово, Дряново, Търново, Черепиш, Западна Стара планина, Рилски манастир и др. Работи върху „Кратка българска енциклопедия“ и „Енциклопедия на българските изобразителни изкуства“. През 1956 г. завършва труда си „Балканската предистория на Италианския ренесанс“. Издателство „Наука и изкуство“ го отхвърля и чак през 1971 г. книгата излиза в разширен вариант, превръщайки се в най-известното съчинение на К. Кръстев, преведено и на немски – „Наченки на Ренесанс в средновековна България“.

През 1960–1961 г. е назначен за началник-канцелария в Института за музика при БАН (с директор Петко Стайнов). През 1961 г. става редовен член на Съюза на научните работници. Същата година е уволнен от БАН поради съкращаване на щата. Кандидатства за редактор в Издателството на БАН – не е приет. Подава молба до патриарх Кирил за служба в Църковния историко-археологически музей – не е приет. Пенсионира се поради прослужено време и възраст. През 1963 г. е отхвърлена и кандидатурата му за доцентско място по история на изкуствата във Висшия педагогически институт във Велико Търново.

От края на 60-те години атмосферата около Кирил Кръстев започва да се разведрява. Приет е за член на Софийския градски съвет за изкуство и култура (1968). Избран е за редовен член на Международната организация на художествените критици (1976). През 80-те години подновява публикациите си в периодиката.

Междувременно в различни житейски периоди се обръща към обикнатия от него жанр на беседата – най-вече в трудните времена, когато държавната му работа е несигурна или липсва. В края на 1949 г. изнася сказки и лекции в Народно читалище „Владимир Заимов“, от 1965 г. кариерата му на сказчик отново бележи разцвет – с беседи по въпроси на художествения живот, историята и теорията на изкуството. През 1978–1979 г. в рамките на инициативата Народен университет Кръстев изнася в провинцията серия сказки върху изобразителното изкуство. От 1980 г. се концентрира върху темите „Търновската живописна школа“ и „Движението „Родно изкуство“.

Въпреки рестриктивните мерки към големия познавач на изкуството неговият живот е изпъстрен и с пътувания зад граница – заради контактите и познанията му, от които социалистическата държава не може да се лиши с лека ръка. Десетилетия след художническата специализация в Париж (1938–1939), която завършва с ценната книга „Последният Париж“ (1939), и малко след пенсионирането си Кирил Кръстев отново тръгва из Европа. Посещава Гърция (1966), Париж и Брюксел (1968) – във връзка с работата по книгата си „Красота, родена сред океана“ (1971), но и със задачата да инспектира българската експозиция на Международния панаир и да „донесе чуждестранни мостри за внедряване в родното производство“. В Париж се среща с Пиер Рув (Петър Увалиев), Серж Поляков и Жорж Папазов, когото познава от първото си пребиваване там. През октомври 1970 г. пътува и до Москва. През 1975 г. отново е в Париж с мисията да проучи възможностите за закупуване на творби на Жул Паскин и Жорж Папазов. Представя като комисар в Брюксел изложбата „Българската живопис в търсене на национален стил“ (1974). Същата година е командирован в Белград за изложбата на Жул Паскин в Народния музей. Проучва колекциите с картини от български художници в белградските музеи, прави предложение за „паспортизиране“ на българското изкуство извън страната.

В късните си години се изявява и като художник (излага маслени платна по свои акварели от 20-те на Общата художествена изложба на СБХ, 1979). Пак тогава започва историографски очерк за културния живот в Ямбол след Първата световна война (възложен от Ямболския окръжен народен съвет), което ще доведе до мемоарната му книга „Спомени за културния живот между двете световни войни“ (1988). През 1979 г. се провежда и тържествено честване на 75-ата му годишнина в Ямбол, за което той подготвя изложбата „Ямболски авангардизъм“, включвайки пет свои картини и портрета си, рисуван от Жорж Папазов в Париж (1939). През 1982 г. участва в „Граждански комитет Папазов“ за честването на 10 години от смъртта на Жорж Папазов (заедно с Дечко Узунов, Иван Попов и др.). Тогава излизат и монографиите му „Бенчо Обрешков“ и „Пикасо“.

За първи път печата през 1921 г. в ямболския вестник „Тунджа“.

Личност с ренесансови по широтата си интереси, Кръстев се изявява като есеист, литературен критик, кинокритик, публицист, автор на научно-популярна литература, художествен критик и изкуствовед. Като изкуствовед работи в областта на българската медиевистика, съвременното българско изкуство и модерното западно изкуство. Оставя внушително количество книги, регистриращи многостранните му интереси, най-вече в областта на естетиката, историята на изкуството и натурфилософията – от „Опит за естетика на киното“ (1929), „Съвременната любов“ (1938), „Както на небето, така и на земята – натурфилософски есета“ (1939) и „Смъртната красота“ (1939) до „Атлантида“ (1966), „Наченки на Ренесанс в средновековна България“ (1971) и монографиите му за художници.

Много от заниманията му текат паралелно през годините. 20-те години са извънредно динамични в развитието на Кирил Кръстев. В тях е концентрирана и литературната му дейност. През 1924–1927 г. сътрудничи на вестниците „Развигор“, „Пряпорец“, „Изток“ (по-късно и на продължението му „Стрелец“), „Тракиец“ (който редактира през 1924–1927), „Литературен глас“, „Мир“, „Слово“, „Днес“, „Просветно единство“, „Български печат“ и др.; на списанията „Наше кино“, „Българска мисъл“, „Философски преглед“, „Златорог“, „Съдба“, „Венец“, „Училищен преглед“, „Просвета“, „Подслон“, „Земя и хора“ (където е и редактор). Става член на Дружеството на журналистите в Ямбол. Приет е в литературния кръг „Стрелец“. Редактира сп. „Лебед“, което той променя напълно и превръща в „Crescendo“ (1922). Там публикува първите си по-известни произведения – емблеми на т.нар. „ямболски авангардизъм“. Ямболските авангардисти (Кирил Кръстев, Васил Петков, Теодор Драганов, Лео Коен, Теодор Чакърмов, Мирчо Качулев), макар и за кратко време, успяват да произведат значително количество дадаистки акции, футуристични проекти и ексцентрични текстове (с център знаменития Йелоу хол и трибуна не по-малко знаменитото списание „Crescendo“). В свободния дух на това артистично движение в началото на 1923 г. те биват признати в лично писмо от самия Папа на футуризма Филипо Томазо Маринети.

Кирил Кръстев е водач на ямболските футуристи и автор на серия от манифести на дадаизма и футуризма. От четирите му манифеста три излизат в една година (1922) в сп. „Лебед“/„Crescendo“: „Неблагодарност“, „Витрините“ и „Началото на Последното“, а четвъртият, „Манифест на Дружеството за борба против поетите“ – като самостоятелна листовка през 1926 г. Кръстев успява дори да измисли уникално направление в изкуството – „българска футурология“, визия, представена в „космични“ измерения и глобални термини (нещо впрочем типично за универсалистката тяга през 20-те и в началото на 30-те години). През 1935 г. води голяма полемика с Йордан Бадев в „Литературен глас“. В края на 30-те и през 40-те години е редактор на редица библиотеки: „Сто най-хубави български книги“ (съвместен проект с издателя Александър Филипов, 1939), научно-популярна библиотека „Знание“ при издателството на Тошо Синджирджиев „Казанлъшка долина“ (1940–1941), „Научен мироглед“ на издателство „Завети“ (1946–1947), „Съвременно изкуство“ (1946–1947), „Реалистично четиво“ (1947). От 1947 до 1949 г. е редовен сътрудник на в. „Изгрев“, където публикува статии за художествения и литературния живот. На 20.07.1949 във в. „Работническо дело“ излиза статията „Една вредителска критика“, насочена срещу в. „Изгрев“ и Кирил Кръстев. „Изгрев“ е забранен, спира издаването и на библиотека „Съвременно изкуство“. След известно затишие Кръстев подновява активността си в печата – от 1980 г. публикува в сп. „Изкуство“, „Софийски журнал“, „Театър“, във в. „Народна култура“, „Тунджа“ и др.

Книгите му от периода преди Втората световна война впечатляват с ерудиция, артистизъм и комплексен поглед върху естетическите явления – може би именно заради това натурфилософията му е толкова близка, защото Кръстев мисли естетиката, изкуството, философията винаги с център човека – една по същество ренесансова позиция. По време на комунистическия режим, след различните ограничения и санкции, които претърпява, той донякъде канализира писането си в едни по-специализирани рамки, но и тогава широкият спектър теми, към които се насочва, напомня за буйния, любознателен и експериментаторски размах на авангардиста от 20-те години. Верен на модерния си дух, К. Кръстев пръв в България говори за постмодернизъм – в края на 80-те години.

През 1980 г. е награден с орден „Кирил и Методий“, I степен, а през 1989 г. СБХ му присъжда наградата „Николай Райнов“.

Умира в София на 2.09.1991 г.

В сп. „Философски преглед“ Кирил Кръстев сътрудничи в началото на 30-те години, когато работи като учител. В трите му статии, публикувани тук през 1931 и 1932 г.,  прозират и три от любимите обекти на перото му – изкуството, литературата и любовта в нейните природни и модерни психосоциални аспекти.

 Елка Димитрова



Библиография

Книги

Опит за естетика на киното. – София : сп. Нашето кино, 1929. – 38 с.

Съвременната любов. – София : Д. Чилингиров, 1938. – 122 с.

Както на небето така и на земята : Натурфилос. есета. – София : Казанлъшка долина, [1939]. – 80 с.

Смъртната красота : Есета. – София : Хемус, 1939. – 107 с.

Из химичните тайни на живота. – София : Казанлъшка долина, 1940. – 64 с. : с ил.

Последният Париж : Худож. репортажи. – София : Хемус, 1940. – 124 с.

Атлантида още съществува. – София : Казанлъшка долина, 1941. – 64 с.

Душата на камъните. – София : Казанлъшка долина, 1942. – 39 с.

Микеланджело : Живот и характеристика на творчеството му. – София : Бълг. книга, 1943. – 36 с., XXIV л. : ил.

Жорж Папазов : [Жизнен и творчески път] / - София : Бълг. художник, 1987. - 72 с., 33 л. цв. ил.

            2. изд. 2009.

Спомени за културния живот между двете световни войни / Кирил Кръстев. - София : Бълг. писател, 1988. – 351 с., 20 л. ил., факс. : с ил.

            2. изд. 2019.

Манифести. Статии. Есета : 1922-1939 / Състав. Иво Милев; Ред. Елка Димитрова. – София : Изд. център „Боян Пенев“, 2014. – 408 с. : с ил., портр.

История на българското изобразително изкуство / Състав., предг. Иво Милев ; Науч. ред. Ралица Русева и др. – София : Лист, 2021. – 528 с. : с цв. портр., ил.

 

Публикации в периодичния печат

 

Витрините. –  Crescendo, 1922, № 2.

Любомир Брутов: Черни пламъци. Първа книга стихове. [Рец.]. – Лебед, III, 1922, № 1.

Началото на последното. –  Crescendo, 1922, № 3-4.

Неблагодарност. Манифест. –  Лебед, III, 1922, № 1.

Народен университет в Ямбол. –  Тракиец, № 27-28,19 дек. 1923. „Зараждане на изкуствата и печата“ от Николай Райнов. –  Златорог, 1924, № 6-7.

Същността на киното. –  Наше кино, 1924, № 14.

По повод „Плеада“. –  Тракиец, № 25, 17 ян. 1925.

Теорията на А. Вегенер за движението на континентите. –  Тракиец, № 88, 18 апр. 1925.

Творчество в живота. –  Тракиец, № 89, 25 апр. 1925. Произходът на световете според дуалистичната космогония на Емил Вело. –  Тракиец, № 90-91, 10 май 1925.

Живот - неживот. –  Тракиец, № 95, 7 юни 1925.

Въздушни и слънчеви бани. (По повод книгата на д-р Е. Роде). –  Тракиец, № 98, 4 юли 1925.

„За“ и „против“ в науката. –  Тракиец, № 99, 13 юли 1925.

Женската и мъжка мода. Фрагменти. –  Тракиец, № 100, 22 юли 1925.

Законът на смъртта. –  Тракиец, № 103, 26 авг. 1925.

Киното и мястото му между изкуствата. –  Тракиец, № 104, 12 септ. 1925.

Също и: Киното и неговото място между изкуствата. –  Стяг, 1926, № 5.

Манифест на дружеството за борба против поетите. Ямбол, 1926.

[Двадесет и пет] 25 години от смъртта на Оскар Уайлд. –  Тракиец, № 114, 21 ян. 1926.

Родна омраза. –  Тракиец, № 114, 21 ян. 1926.

Прогресът на село. –  Тракиец, № 116, 13 март 1926.

По въпроса за написване история на град Ямбол. –  Тракиец, № 131, 28 авг. 1926.

Читателят мисли. –  Развигор, № 224, 9 окт. 1926.

Астрологическо влияние на слънцето. –  Тракиец, № 140-141, 28 окт. 1926; № 142-143, 6 ноем. 1926.

Поезията и прогресът на село. –  Изток, № 44, 14 ноем. 1926.

Несолидни възпитателни мерки. –  Тракиец, № 149-150, 9 дек. 1926.

Кръстопът. –  Изток, № 48, 12 дек. 1926.

Разсъдъчна поезия. –  Изток, № 50, 26 дек. 1926.

Великият незнаен. –  Изток, № 57, 19 февр. 1927.

Джаз-бандът като мироглед. –  Изток, № 57, 19 февр. 1927.

Възможностите за една българска култура. –  Стрелец, № 7, 18 май 1927.

Романски или славянски футуризъм? –  Стрелец, № 11-12,16-23 юни 1927.

Две изложби. –  Пряпорец, № 42, 19 окт. 1930.

Никола Танев. –  Пряпорец, № 46, 16 ноем. 1930.

По въпроса за българския филм. –  Наше кино, 1930, № 151.

Биологичен поглед върху изкуството. –  Философски преглед, 1931, № 1.

Проблеми на българския роман. –  Философски преглед, 1931, № 3.

Изложба на Борис Денев. –  Мир, № 9198, 9 март 1931.

„Вечното в изкуството“ от Н. Райнов. –  Съвременник, № 28, 1 апр. 1931.

Творчеството на архитекта. Ц Мир, № 9318, 1 авг. 1931. Новата вътрешна наредба на къщите. –  Мир, № 9376, 10 окт.

Анти Нитче. –  Литературен глас, № 125, 18 окт. 1931.

Още против „Анти-Нитче“. –  Литературен глас, № 137, 10 ян.

„Любов. Космогония I. Началото“ от Найден Шиваров и Мария Шиварова. –  Литературен глас, № 142, 14 февр. 1932.

Последно Анти-Нитче. – Литературен глас, № 143,21 февр. 1932.

Зовът на живота. –  Литературен глас, № 145, 6 март 1932.

 Психология на съвременната любов. –  Философски преглед, 1932, № 4.

Вкусът към нормалното. –  Философски преглед, 1933, № 4. „Любов. Част II. Човек“ от Найден Шейтанов. –  Литературен глас, № 190, 16 апр. 1933.

Литературната криза. – Литературен глас, № 205,22 окт. 1933. Асен Русков. Литературен глас, № 212, 10 дек. 1933. Мъчният човек. – Философски преглед, 1934, № 3-4.

Полова тревога и нравственост. –  Философски преглед, 1934, № 3-4.

Тревожно остроумие. –  Златорог, 1934, № 9.

Опасност от изкуството. –  Философски преглед, 1935, № 4.

 Българската домашна наредба. – Подслон, 1935, № 6-7.

Смъртната красота. –  Българска мисъл, 1935, № 10. Романтизъм. – Развигор, № 17, 17-22 май 1937.

Музика и организъм. – Златорог, 1938, № 1.

Живописта на Бенчо Обрешков. – Златорог, 1938, № 4.

Футбол, филм, култура. – Златорог, 1938, № 4.

Замъци край Лоара. –  Златорог, 1939, № 4.

Украса и светлина. II Днес, № 1026, 30 юни 1939.

Целият Леонардо да Винчи. –  Златорог, 1939, № 9.

Каменни чудеса. –  Златорог, 1939, № 10.

 

Публикации за него

Цанев, Георги. Критици на Ботева. –  Ботев лист, бр. ед. 1922.

Х. Галерия от представители на ямболското духовно творчество. – Тунджа, 1924, № 277.

Страшимиров, Антон. Професор и студент. – Ведрина, № 10, 1926.

М. Български есеисти. – Свободна реч, № 3017, 1934.

К., Г. Кирил Кръстев. „Съвременна любов“, разкази : [Рец.]. – Просветно единство, 1937/38, № 25.

Константинов, Георги. Три книги за любовта. – Просвета, 1938, № 7.

Николов, Д.  „Съвременна любов“, от  Кирил Кръстев : [Рец.]. – Ученически подем, № 1, 1938.

Станчев, Ем. Една книга за съвременната любов : [Рец.]. – Бургаски фар, № 4979, 1938.

Черница, Христо. Две имена [Кирил Кръстев и Боян Болгар]. – Нова камбана, № 604, 1938.

Коен, Лео. Смъртната красота : Есета. – Тракиец, № 685, 1939.

Спасов, Павел. Тревожно остроумие. Есета на Кирил Кръстев : [Рец.]. – Вечер, № 10, 1939.

Д. Д. „Смъртна красота“ : [Рец.]. – Учител, № 7–8, 1940.

Коен, Лео. „Съвременна любов“, от  Кирил Кръстев : [Рец.]. – В:  Коен, Л. Поезия и живот : Литературни драски и размишления. 1940.

Осинин, Димитър. Земята ни да заговори : [Отзив]. – Просветно единство, № 17, 1940/41.

Спасов, Павел. „Последният Париж“ : [Рец.]. – Златорог, 1940, № 10.

Господинов, П. Вестникарско мъченичество. – Литературен глас, № 580, 1943.

Нурижан, Жорж. Кирил Кръстев : [Биогр. и лит. бележки]. – В: Нурижан, Ж. Творци и литература. 1943.

Йотов, В. Сказка на писателя Кирил Кръстев. – Дряновски глас, № 108, 29 апр. 1944.

Стоянов, Людмил. Нашата литературна критика в миналото и днес. –  В: Доклади, изнесени на първата национална конференция на писателите. - София, 1945.

Илиев, Ат. Теоретически усилия на един есеист. – Изкуство и критика, 1948, № 7.

Боздуганов, Никола. Богато личностно присъствие : [Рец. за: „Спомени за културния живот между двете световни войни“]. – Български журналист, 1989, № 12.

Василев, Михаил. Богати спомени : [Рец. за: „Спомени за културния живот между двете световни войни“]. – Отечествен фронт, № 13153, 18 апр. 1989.

Ватова, Пенка. От вчера към днес и утре: [Рец. за: „Спомени за културния живот между двете световни войни“]. – Пламък, 1989, № 10.

Петров, Здравко. През погледа на мемоариста : [Рец. за: „Спомени за културния живот между двете световни войни“]. – Хоризонт, 1989, № 4.

Петров, Здравко. През призмата на мъдростта : [Рец. за: „Спомени за културния живот между двете световни войни“]. – Литературен фронт, № 51, 21 дек. 1989.

Райков, Георги. Възкресяването на спомена : [Рец. за: „Спомени за културния живот между двете световни войни“]. –  Черноморски фар (Бургас), № 94, 16 май 1989.

Вътева, Весела. Jam session от спомени с Кирил Кръстев [За пътеписа на Кирил Кръстев „Последният Париж“, публикуван през 1940 ]. – Литературен вестник, № 41, 21–27 ноем. 1994.

Гаджев, Владимир. Джентълменът в своите духовни пространства : 90 г. от рождението на интелектуалеца Кирил Кръстев. – Отечествен вестник, № 14434, 9 февр. 1994.

Кузмова-Зографова, Катя. Кирил Кръстев до Чавдар Мутафов : Редакторът на футуристичния "Crescendo" до авт. на еспресионистичния „Дилетант“ : 90 г. от рождението на Кирил Кръстев. – Литературен форум, № 3, 19–25 ян. 1994.

Руенов, Руен. Оазисната личност : 90 г. от рождението на Кирил Кръстев. – Век 21, № 3, 19–25 ян. 1994.

Янакиев, Александър. Реалистиката на един филмов теоретик : 90 г. от рождението на Кирил Кръстев. – Кино, 1994, № 2.

Кафезчиев, Антон. Мигове с [изкуствоведа] Кирил Кръстев. – Пламък, 1995, № 11–12.

Гаджев, Владимир. Препрочитайки Кирил Кръстев. – Литературен вестник, № 32, 16–22 окт. 1996.

Гаджев, Владимир. Критиката, която изпревари практиката : Българинът Кирил Кръстев е един от първите европ. анализатори на импровизационното изкуство. – Дума, № 73, 28 март 2003.

Константинова, Румяна. Кирил Кръстев - от [списание] „Crescendo“ до „Естетическа квадриграма“. –  Проблеми на изкуството, 2004, № 4.

Спасов, Румен. Столетието на Кирил Кръстев. – Литературен вестник, № 2, 14–20 ян. 2004.

Димитрова, Елка. Манифестите на Кирил Кръстев. – В: Мостове: Сборник в чест на 70-годишнината на Йордан Василев. – София, 2005.

Неделчев, Михаил. Любовност и творческа възбудимост през 30-те selon Кирил Кръстев. –  Следва, 21, 2009.

Козлуджов, Запрян. Културното ни минало между двете световни войни и мемоарните рефлексивни механизми в спомените на Кирил Кръстев : [По повод книгата на Кирил Кръстев "Спомени за културния живот между двете световни войни", София, Бълг. писател, 1988]. – Научни трудове – Пловдивски университет "Паисий Хилендарски". Филология, Т. 49, Кн. 1, Сб. В, 2011.

Карастоянов, Христо. Още записки по исторически наивизъм : [ За сп. „Crescendo“ (1922) и Манифеста на Дружеството за борба против поетите (1926)]. – Литературен вестник, № 2, 16–22 ян. 2013.

Димитрова, Елка. Кирил Кръстев : [Следговор]. – В:  Кръстев, Кирил. Манифести. Статии. Есета (1922- 1939). – София, 2014.

Цингова, Стойка. 110 години от рождението на Кирил Кръстев. –  Култура, № 26, 11 юли 2014.

Стоянова, Надежда. Възможности пред българската култура: Кирил Кръстев : [Рец. за: Манифести. Статии. Есета : 1922-1939 / Кирил Кръстев. - София : Изд. център "Боян Пенев", 2014]. –  Литературен вестник, № 8, 25 февр. – 3 март 2015.

Писмо от Маринети до Кирил Кръстев – Ямбол [Препечатка от сп.: Crescendo, бр. 13 (1924)]. – Литературен вестник, № 24, 15–21 юни 2016.

Състав. Аделина Германова